“Iedereen moet kunnen genieten van Bach”

Dirigent Felix van den Hombergh groeide op met Bach en geniet er nog altijd van. Dat plezier gunt hij iedereen. Hij dirigeert in 2020 voor de derde keer Het Participatiekoor Haarlem: “Als je graag de Passies van Bach zingt, moet je dat zolang mogelijk kunnen blijven doen.”

Als jongen van 10 jaar zong Felix al bij de Koorschool St. Bavo. “Bach heeft iets mysterieus, raadselachtigs. Dat vond ik toen al. Pas later begreep ik hoe diep religieus het is en hoe geniaal gecomponeerd.” Felix zingt nog steeds graag. Hij groeide op met musiceren, speelde viool, piano en fagot. Zoals voor hem Bach belangrijk is, zo is dat voor velen. En juist daarom wil hij ook in 2020 opnieuw dit koor dirigeren: “Het was prachtig om te zien hoe mensen tijdens de repetities, en daarna in het concert afgelopen jaar, genoten om weer eens de Passies te kunnen zingen. Leuk om te horen dat de meeste zangers weer meedoen.”

Goed gereedschap?

“Niet elk koor dat ik leid heeft hetzelfde niveau”, vertelt Felix. “Dat vind ik ook niet belangrijk. Ik zoek telkens naar de beste manier om met elkaar te werken en dan kan dat opeens prachtig klinken. Dirigeren is een vak dat je kunt leren en ervaring doet een hoop. Je kunt spelen met wat het koor te bieden heeft, je kunt nieuwe dingen bedenken. Heel veel ‘problemen’ komen vaker voor en ik heb mijn gereedschap om dat te verhelpen.”

Niet alleen Bach

Felix dirigeert vier kamerkoren in Haarlem en Amsterdam en onderscheidt zich van andere dirigenten onder meer door zijn programmering. Hij richtte 16 jaar geleden het Haarlems Projectkoor023 op, juist om daar zelf meer grip op te hebben: “Ik probeer altijd grenzen en nieuw repertoire op te zoeken, dan houd ik mezelf ook bezig. De mensen die naar mijn concerten gaan en die bij me zingen horen vast vaker dingen terug, in hoe ik met fraseringen en dynamiek omga.” Dat hij dit jaar met een ander koor ook de gehele Johannes Passion ten gehore gaat brengen, bevestigt wel zijn grote liefde voor Bach.

Jongenskoor

Tijdens het concert van Het Participatiekoor Haarlem zullen deze editie 12 jonge zangers van de koorschool St. Bavo meezingen; de koorschool waar Felix zijn passie voor zingen en Bach ontdekt heeft. “Ik heb zin in de repetities, en kijk zeker ook uit naar het concert op 8 april.”

Ook zin om mee te zingen? Zangers kunnen zich nog aanmelden, ook zangers met dementie.