Zingen met plezier én betekenis?

Doe dan mee in het participatiekoor en/of met mantelzangers.nl!

Zing mee, coach mee

Mantelzanger anker

Als je van zingen houdt kun je altijd lid worden van een koor in de buurt.... of van een Participatiekoor in de buurt! Wat is er zo bijzonder aan een Participatiekoor? Naast dat je met top-beroepsmuzikanten werkt en 2 keer per jaar een groots optreden hebt in een prachtlocatie met de nodige media-aandacht, is het bijzondere dat het koor voor 1/3 bestaat uit mensen met dementie en voor 2/3 uit gezonde mensen (steunzangers/mantelzangers). Naast zelf zingen coach je als mantelzangers de mensen met dementie tijdens het repeteren en het optreden, waarvoor je ook een speciale training krijgt. Dit kunnen familieleden of vrienden zijn die je opgeeft samen met jou, of mensen die je nog niet kent. Deze participatiekoor formule leidt tot verbluffende resultaten, zowel in muzikaal en emotioneel opzicht, als qua remmend effect op het dementieproces.

Plezier

Onze mantelzangers ervaren bijzonder veel plezier tijdens het repeteren en optreden.

Meer kunnen

Uitdaging

Meedoen als mantelzanger biedt uitdaging, zowel muzikaal niveau als in je coachende rol.

De meerledige betekenis van mantelzangers in het koor geeft hen bijzondere voldoening.

Voldoening

Ingeborg-de-boois-mantelzangeres.jpg

“Ik kom hier om iets te doen waar mijn passie ligt.

Dat dat op deze manier samen met mensen met dementie kan, dat vind ik een cadeautje. Voor iedereen!”.

Ingeborg de Boois

mantelzangeres

Wiesje-van-der-Flier-Alzheimercentrum-Amsterdam-UMC.jpeg

“Je wordt blij van de muziek zelf en door het contact dat erdoor met de omgeving ontstaat. Je doet weer mee met de wereld om je heen. Dát is wat je in de participatiekoren ziet gebeuren”

Wiesje van der Flier

mantelzangeres

Hoe werkt het?

Als je mee wilt doen geef je je op voor een participatiekoor bij jouw in de buurt. Dat kun je doen alleen, of samen met familieleden of vrienden met dementie, of met andere mantelzangers. Je kunt je dan aanmelden voor een al bestaand participatiekoor, of voor een nieuw participatiekoor bij jouw in de buurt dat we opstarten zodra we genoeg aanmeldingen hebben. Het geheel wordt begeleid door beroepsmuzikanten en een dirigent. Samen wordt er elke week geoefend voor een grote publieksuitvoering van een voor allen bekend muziekstuk (klassiek of populair). Bekijk onderstaande uitlegfilmpje voor meer informatie of onderstaande live-opnames voor een stukje sfeerbeleving.

Meer zang, minder zorg, hoe werkt dat?

Geïnteresseerd als:

Bedankt voor de inzending!

Check je mailbox voor onze reactie.

Schrijf je nu in!

Heb je interesse in meedoen in een Participatiekoor bij jouw in de buurt? Of wil je een familielid hiervoor aanmelden? Vul dan vrijblijvend hieronder de gevraagde gegevens in. Dan gaan we daarmee aan de slag om zo snel mogelijk een vrij plekje in een participatiekoor in de buurt te vinden. Of we starten gewoon een nieuw koor op. De (eigen) bijdrage voor het halfjaarlijks of jaarlijks lidmaatschap kan per Gemeente verschillen, afhankelijk van bijvoorbeeld de bijdrage uit WMO, WLZ, Zvw, aanvullende verzekering of fondsen, maar zal tussen € 75 en € 180 per halfjaar liggen. Voordat je aanmelding definitief is, is dat natuurlijk duidelijk. Heb je nog andere vragen? Gebruik dan ook onderstaand formuliertje.