Terugblik Meezing Matthäus

Op woensdag 27 maart vond onze eerste Meezing Matthäus voor mensen met dementie plaats in een goed gevulde Nieuwe Kerk in Delft. In totaal namen 155 zangers van de Participatiekoren, Bachkoor Holland en Jeugdkoor Spaarne en 26 instrumentalisten van het Concertgebouw Kamerorkest en studentenorkest Krashna Musika deel aan dit ontroerende en hartverwarmende concert.

Het concert stond onder leiding van dirigent en artistiek leider Sanne Nieuwenhuijsen. Als solisten traden op Bobbie Blommesteijn (sopraan), Sophia Faltas (alt), André Cruz (tenor) en Michael Wilmering (bariton).

Verteller was Erik Zwiers, die de Matthäus Passion hertaalde naar vertelling vanuit het perspectief van een mens met dementie. Hiervoor putte hij uit de vele gesprekken die hij met mensen met een haperend brein voerde over hun dagelijkse ervaringen met hun aandoening en de bejegening door hun omgeving.

Het publiek werd uitgenodigd om een aantal koralen mee te zingen. Hiervoor waren ook zangers van de nieuwe participatiekoren naar Delft afgereisd. Door het publiek uit te nodigen om de koralen met het koor en orkest mee te zingen ontstond er een nog sterker gevoel van verbondenheid. Ook ervoeren veel mensen met een haperend brein en hun naasten dat het samen zingen van de Matthäus Passion ook nog kán en soms zelfs tot verwondering leidde. "We hebben ervan genoten en willen volgend jaar graag in het koor meezingen", was dan ook een van de vele enthousiaste reacties.

Beeldverslag

Fotograaf Jaap Kroon maakte bovenstaand beeldverslag van de Meezing Matthäus. Een hartverwarmende herinnering aan een concert dat niet alleen voor ontroering en verbinding zorgde, maar ook heeft laten zien dat cultuurparticipatie voor mensen met dementie tot bijzondere artistieke resultaten kan leiden.