"Mama is niet de vrouw die alles vergeet, in het Participatiekoor is zij weer zangeres!"

Getuigenis van een mantelzangeres: "Moeder was altijd een gepassioneerd amateurzangeres. Het jaarlijks hoogtepunt voor haar was om in de Goede Week de Matthäus Passion te zingen. Dan kwam de hele familie luisteren en daarna vierden we samen Pasen. Zo deed ze dat al veertig jaar, net als háár moeder.

Totdat ze zoveel begon te vergeten dat ze niet meer in haar koor kon meekomen. De repetities gingen te snel, ze raakte steeds vaker de weg kwijt in haar partituur en om haar heen werd hoorbaar gezucht en gemompeld dat dit toch echt niet kon. Gênant, dat vond ze ook zelf, al kon ze er niets aan doen en wist ze zelf ook niet waarom ze stond te stuntelen.

Toen ze korte tijd later de diagnose Alzheimer kreeg, viel het kwartje en zegde ze meteen haar koorlidmaatschap op. 'Ik hou de boel toch alleen maar op', zei ze. 'En ach, na al die jaren is het misschien ook wel een keer mooi geweest', loog ze. Want samen zingen, dat vindt ze het mooiste wat er is.

Nu zingt ze mee in het Participatiekoor en staat ze opnieuw in de Goede Week op het podium. Op 27 maart is ze even niet de moeder die van alles vergeet. Dan is zij weer die zangeres die voor u een concert geeft, samen met Bachkoor Holland, het Concertgebouw Kamerorkest en een kinderkoor. Wat dit met haar doet? Het houdt haar op de been. En mij ook!”

Bestel nu je kaarten

De Meezing Matthäus vindt plaats op woensdagmiddag 27 maart in de Nieuwe Kerk in Delft. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Nationale Theaterkassa via onderstaande link. Kaarten zijn inclusief programmaboek en bladmuziek.

Datum: woensdag 27 maart 2024

Aanvang van het concert is 16:00 uur.

Nieuwe Kerk, Grote Markt 80, Delft