De moeder die alles vergeet zingt de Passie van Bach

Moeder was altijd een gepassioneerd amateurzangeres. Het jaarlijks hoogtepunt voor haar was op Goede Vrijdag de Matthäus Passion zingen. Totdat ze zoveel begon te vergeten dat ze niet meer in haar eigen koor mee kon komen. De repetities gingen te snel. Ze raakte steeds vaker de weg kwijt in haar partituur. Toen ze ook de weg naar het repetitielokaal niet meer kon vinden, is ze ermee gestopt. Ze hield de boel toch alleen aar op, zei ze. Nu doet ze mee in Het Participatiekoor en in de Goede Week zingt ze weer de hoogtepunten uit haar geliefde passie van J.S. Bach. In de Participatiekoren kunnen mensen met dementie niet alleen in een sociale omgeving meezingen, ze kunnen er ook van leren en hun grenzen verkennen. Dat is goed voor het behoud van de hersenfuncties, het zelfvertrouwen en het zelfbeeld. Bovendien verschaft het hen een nieuwe identiteit: opeens is je moeder niet meer de vrouw die alles vergeet, maar een zangeres in een koor en geeft ze een concert!

Bekijk onderstaand filmpje en ontdek hoe ook jouw moeder, vader, partner, vriend(in) of cliënt weer mee kan zingen en meld hem of haar aan!

“Dat is wat er gebeurt: iemand ís er weer!”

In de Participatiekoren wordt iedere zanger of zangeres met dementie, afasie of parkinson begeleid door een mantelzanger. Een van die mantelzangers is Ingeborg.

“Het Participatiekoor brengt me in contact met mensen die je normaal eigenlijk niet ontmoet en die wel dezelfde passie hebben: zingen.” Ingeborg zingt voor het tweede jaar mee en haalt er veel voldoening uit. “Je bent met mensen bezig, en of iemand dan dementie heeft of niet, uiteindelijk doet dat er niet toe. Ik kom hier om iets te doen wat ik zelf ontzettend leuk vind, waar mijn passie ligt. Dat ik dit op deze manier samen kan doen vind ik een cadeautje, voor iedereen.”

Meedoen zonder drempels

Het credo van de Participatiekoren is dat meedoen belangrijker is dan iedere noot even zuiver zingen. Om dat mogelijk te maken nemen we zoveel mogelijk drempels weg. Of het nu gaat om samen die lastige nootjes van Bach in te studeren, of het regelen van veilig vervoer van en naar de repetities: de mantelzangers en het legertje vrijwilligers helpen hierbij.

Gun jij het je partner, vader, moeder, vriend(in) of cliënt ook dat hij of zij nog mee kan doen in een van de leukste koren van het land? Geef hem of haar dan snel op! Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar in Haarlem, Bergen, Schiedam en Helmond. Wil je eerst nog meer informatie, neem contact op met een van onze projectleiders. Ze vertellen je graag meer!

Neem contact op

Het Participatiekoor Bergen nh Hedwig Jong, 06 18 48 03 11