Het participatiekoor zingt in Kerk én Kroeg!

Foto: Cas Slagboom

“Zingen houdt me op de been”, zegt Franc Janssen. Drie jaar geleden kreeg hij alzheimer. De diagnose maakte een vroegtijdig einde aan zijn carrière als zanger en gitarist van de folk-band, waarmee hij twintig jaar lang door het land had getoerd en diverse cd’s maakte. Maar afscheid van de muziek heeft hij niet genomen! Samen met het Participatiekoor is hij een een nieuw muzikaal initiatief gestart: Café Chantant. Een maandelijks zangcafé waar hij, samen met onze mantelzangers en andere artiesten, de kracht en het plezier van samen zingen met jou deelt.

Café Chantant

Café Chantant is dé ontmoetingsplek waar mensen met een haperend brein hun liefde voor muziek weer kunnen laten groeien en bloeien. In Café Chantant staan plezier en ontmoeting met andere muziekliefhebbers voorop. Ervaring hoef je niet te hebben, maar iedereen heeft het talent om te zingen. Ook al ben je Aretha Franklin of Frank Sinatra niet, bij ons geldt: I did it my way!

Speciaal voor Café Chantant heeft Franc een songbook samengesteld. Het repertoire bestaat uit meer dan veertig populaire Engels- en Nederlandstalige liedjes. Van the Beatles tot Paul de Leeuw en nog heel veel meer heerlijke meezingers. Roep maar wat jij wilt zingen! Franc zal als een levende jukebox alle liedjes spelen die jij graag wilt horen en meezingen. Staat jouw lievelingsliedje er niet tussen en durf jij het podium te pakken? In Café Chantant kan het allemaal! Samen met jou maken we van Café Chantant de gezelligste kroeg van de stad!

foto: Cas Slagboom

Meer zang, minder zorg

Mensen met dementie die samen zingen met een mantelzanger zijn gelukkiger. Zij ervaren meer positieve gezondheid en hebben betere sociale contacten. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Leyden Academy. Twee jaar lang hebben zij onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van de participatiekoren op onze deelnemers. De resultaten wijzen uit dat mensen met dementie die veel samen zingen, minder zorg nodig hebben.

Maak kennis met onze mantelzangers

Ben je benieuwd naar de gezondheidseffecten van samen zingen? In Café Chantant kun je kennismaken met onze mantelzangers. Dat zijn ervaren zangers (m/v) die zich speciaal inzetten voor mensen met een haperend brein. Ze zingen met jou samen en komen ook graag bij je thuis.

Samen met de mantelzanger ontdekken jijzelf en je naasten hoe je met behulp van muziek en zang weer nieuwe zingeving vindt en welke talenten je nog allemaal in huis hebt. Want iemand die zingt is geen mens die vanalles vergeet, hij is de artiest van zijn eigen leven!

Waar vind je Café Chantant?

Café Chantant vind je Haarlem en Bussum. In Haarlem zingen we elke derde donderdag van de maand in 't Wapen van Kennemerland. Café Chantant Bussum gaat op 20 december van start en vindt elke derde dinsdag van de maand plaats. Klik op de button hieronder om te zien wanneer Café Chantant open is.