“Fascinerend hoe de muziek weer naar boven komt!”

Blog | Nieuws

Marloes studeert bouwkunde aan de TU Delft, speelt viool en zingt in Het Participatiekoor Midden Delfland. “Om hier samen met mijn vroegere oppas te zingen is wel heel bijzonder. Fijn dat ik haar kan helpen!”

Marloes is de dochter van projectleider Marian Schoone: “Mijn moeder organiseert altijd van alles, maar dit project raakt haar echt. Ik wilde haar graag helpen, en ze zei: ‘zing dan mee!’ En dat blijkt ontzettend leuk. De kennismakingsbijeenkomst was al interessant, waarbij onder meer duidelijk werd hoe bewust aanspreken en echt contact maken deze mensen kan helpen. Toen we gingen zingen, ben ik naast mijn oppas gaan zitten. Ze vergat telkens waarom we daar waren, en wat we dan gingen zingen, maar zodra ze de eerste woorden hoorde, zag je de herkenning in haar ogen en kon ze meezingen. Heel fascinerend, hoe dat er dus in zit. Aan mijn andere kant zat een mevrouw die niet veel zag, maar ze zong echt vlekkeloos mee zodra ze de eerste noten hoorde. Bizar hoe dat werkt.”

“Zodra ze de eerste woorden hoorde,

zag je de herkenning in haar ogen en kon ze meezingen.”

“De Matthäus Passion heb ik nog niet eerder gezongen, leuk om dat nu te gaan doen. En ik heb dus geoefende zangers in mijn omgeving”, lacht Marloes. “Ik heb Bach wel ooit gezongen in het kinderkoor en ik heb ook eens een partij van een concert voor twee violen van Bach gespeeld. Het is bijzonder hoe hij die stemmen door elkaar vlecht. Dat hoor je duidelijk in de Matthäus Passion. Heel gaaf hoe een componist zich dat kan voorstellen, hoe het klinkt als je elkaar in een soort fuga achtervolgt. Voor mij is dat wel de grootste kracht van Bach.”

Iemand helpen is altijd fijn

Marloes is heel blij dat ze mee is gaan doen: “Mensen knappen zichtbaar op van het zingen. En ik was eigenlijk wel verrast hoeveel het mezelf ook brengt. Iemand helpen is altijd fijn, maar dit voelt echt goed. Ik ga er naartoe voor iemand anders. Ik ben meer bezig met die ander, dan met mijn eigen zang. Dat werkt fantastisch. Als je je focust op andere mensen, en dan ziet hoe blij ze zijn. Daar word ik zelf ook blij van. Dat het helpt als je iemands hand even vast houdt, of even helpt met een aanwijzing. Dat zulke kleine dingen ertoe bij kunnen dragen, dat zij even een fijne tijd hebben. Echt prachtig om te ervaren.”

Marloes zingt samen met haar voormalig oppas op 22 maart in de hoogtepunten uit de Matthäus Passion in de dorpskerk in Schiedam.