27 Mrt. Zing je in voor de Meezing Matthäus in de Nieuwe Kerk in Delft

Matthäus Passion, 27 maart 2024, Nieuwe Kerk Delft
foto: Melle Meivogel

Op woensdagmiddag 27 maart verzorgen het Participatiekoor, Bachkoor Holland en het Concertgebouw Kamerorkest een prachtige Meezing Matthäus. Je bent van harte uitgenodigd om de koralen met ons mee te zingen. Download hieronder de bladmuziek. Dan kun je alvast oefenen.

Bladmuziek Meezing Matthäus Bachkoor Holland
.pdf
Download PDF • 855KB

Het is inmiddels een traditie dat de participatiekoren in de Goede Week de hoogtepunten uit de Matthäus Passion van J.S. Bach zingen. Elk jaar geven wij ons passieconcert een bijzonder tintje. Dit jaar staat ons concert in het teken van meedoen. Daarom maken we van onze uitvoering een heus meezingconcert.

"Er wordt vaak gedacht dat mensen met dementie de Matthäus Passion van Bach niet meer zouden kunnen zingen", vertelt Erik Zwiers. "Niets is minder waar. Dat laten we al zes jaar zien met onze koren in Haarlem, Delft en in 't Gooi. Daarom nodigen wij dit jaar het publiek uit om de proef op de som te nemen en met ons de koralen mee te zingen. Want wat is er nu fijner dan samen te zingen?"

Samen met Bachkoor Holland

De hoogtepunten uit de Matthäus Passion worden niet alleen door de zangers met en zonder dementie van de participatiekoren en Jeugdkoor Spaarne uitgevoerd. Op woensdagmiddag 27 maart staan we samen met Bachkoor Holland op het podium in de Nieuwe Kerk in Delft. Een unieke smenwerking waarmee Bachkoor Holland mensen met een haperend brein graag wat extra rugwind geeft in opmaat naar Pasen.

Zakelijk leider Marinke Brouérius van Nidek: “Bachkoor Holland stelt haar Matthäus Passion concerten al jaren via een livestream beschikbaar voor verpleeghuizen en andere zorginstellingen. Dit jaar willen wij onze jaarlijkse passie nog inclusiever maken. De samenwerking met de Participatiekoren ligt daarbij eigenlijk voor de hand, want zij voeren immers ook ieder jaar een Matthäus Passion uit. Met deze samenwerking willen wij een bijdrage leveren aan de maatschappelijke waarde van de participatiekoren en ze ondersteunen bij hun artistieke ambitites."

Concertgebouw Kamerorkest

Dat door de samenwerking met Bachkoor Holland de participatiekoren gesterkt worden in hun artistieke ambities, maakt het meezing concert ook voor het publiek nog aantrekkelijker dan onze jaarlijkse concerten totnutoe al zijn. Als klap op de vuurpijl wordt het koor ook nog eens begeleid door een van de, zo niet hét mooiste orkest van Nederland; het Concertgebouw Kamerorkest.

Het Concertgebouw Chamber Orchestra (CCO) is een ensemble dat is samengesteld uit leden van het Koninklijk Concertgebouworkest te Amsterdam. Sinds de oprichting in 1987 treedt het CCO in binnen- en buitenland op met prominente solisten en dirigenten. Het CCO wordt jaarlijks uitgenodigd door de grootste Nederlandse podia zoals het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam en TivoliVredenburg te Utrecht.

Voor meer dan 35 jaar behoren de uitvoering van de Matthäus Passion van Bach tot de vaste pijlers van de Nederlandse Passie traditie. De uitvoeringen op Witte Donderdag en Goede vrijdag worden traditiegetrouw bezocht door leden van het Kabinet en andere prominente gasten.Het Concertgebouw Kamerorkest is er trots op om ook de participatiekoren te mogen begeleiden.

Nieuwe Kerk Delft

De Meezing Matthäus vindt plaats op woensdagmiddag 27 maart in de Nieuwe Kerk in Delft. Een prachtige historische locatie. Dit jaar besteden we extra aandacht aan de aankleding. Zo staan de ruim 100 zangers op een heuse koortribune zodat je iedereen goed kunt zien en wordt het concert prachtig uitgelicht.

Bestel nu je kaarten

Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Nationale Theaterkassa via onderstaande link. Kaarten zijn inclusief programmaboek en bladmuziek.