23 juni: Onbeperkt meedoen, vanuit dementie bekeken

Luister op 23 juni naar de wensen en ideeën van mensen met dementie om onbeperkt mee te kunnen doen!

Mensen met dementie zijn gelukkiger en leven langer zelfstandig als zij kunnen deelnemen aan het culturele- en verenigingsleven. Toch weten zij elkaar moeilijk te vinden. Hoe komt dat? Tijdens het Stadmakers congres op 23 juni in Haarlem nemen mensen met dementie zelf het woord en inspireren jou voor een inclusief verenigingsleven in Haarlem.

Meedoen is een recht, maar niet altijd vanzelfsprekend

Mensen met dementie willen net als ieder ander mens onbeperkt meedoen in de stad. Liever dan verzorgd worden, willen ze uitgedaagd worden. Samen met andere Haarlemmers sporten, in een koor zingen, bridgen of een kookclub starten, dat geeft zin aan het leven. Maar nog te vaak lopen ze tegen beperkingen aan. Want niet hun haperend brein, maar juist de toegankelijkheid van een sportverenging, zangkoor of bridgeclub is de grootste drempel. Hoe lossen we dat op?

Mensen met dementie hebben zelf de beste ideeën

Mensen met dementie weten vaak zelf heel goed wat er nodig is om onbeperkt mee te kunnen doen. Daarom nodigen zij jou uit om met hen in gesprek te gaan tijdens het Stadmakers congres Haarlem. Zij leggen dan hun wensen en ideeën voor en vragen jou om mee te helpen de drempels naar een toegankelijke stad weg te nemen.

Want onbeperkt meedoen draagt bij aan hun welzijn en positieve gezondheid, én het biedt nieuwe kansen voor het verenigingsleven van Haarlem; een hele zorg minder.

Help mee drempels slechten!

Werk jij bij een thuiszorg- of welzijnsorganisatie, een sport- of culturele vereniging, in het sociaal domein of bij een maatschappelijke organisatie? Dan roepen we jou op om mee te doen. Samen met mensen met dementie slaan we de handen ineen voor een inclusief verenigingsleven in Haarlem.

Deze bijeenkomst wordt geleid door Erik Zwiers (artistiek directeur van het Participatiekoor), Sabine van Haastrecht, (programmacoördinator ontmoetingscentra Zorgbalans) en Hilma van Slooten, oprichter Regie op Dementie.

Waar en wanneer?

Onbeperkt meedoen vanuit dementie bekeken vindt plaats op:

Vrijdag 23 juni 2023 10:30 - 11:30 uur Museum van de Geest- Ketelhuis etage2 Schotersingel 2, Haarlem

Meld je nu aan!

Dan zorgen we samen voor een inclusieve stad! Voor de sessie Onbeperkt meedoen vanuit dementie bekeken zijn 25 plaatsen beschikbaar, dus bestel nu je deelnemerskaarten! Met dit ticket heb je ook toegang tot alle andere programma-onderdelen van het Stadmakers congres Haarlem.