Onvergetelijke Verhalen

Blog | Nieuws

Iedereen die al eens naar een concert van een van de Participatiekoren geweest is, is niet alleen verrast door de hoge kwaliteit van deze uitvoering van de Matthäus Passion, maar is ook enorm geraakt door de vertellingen tussen de koralen en aria’s door. Verteld door mensen met dementie, of hun naaste. Zou het niet prachtig zijn om zelf zo’n verteller te zijn? Om samen met je kind, vriend of partner zes gezellige bijeenkomsten te hebben, samen toewerken naar een prachtige vertelling tijdens een schitterend concert. Dat kan! Na zes workshops kan ook jij jouw persoonlijke passieverhaal vertellen tijdens het concert.

In de Matthäus Passion komen belangrijke levensthema’s als zelfopoffering, zelfverloochening, het lijden van de rechtvaardigen, verraad, verlaten en verlaten worden aan bod, maar ook trouw, liefde en erbarmen. Hoorbaar in de zang, voelbaar in de noten.

Bij sommigen zit zingen in het bloed, maar verhalen zitten in elk mens. Verhalen vertellen wie we zijn, waar we troost uit halen, over onze talenten en tekortkomingen, welke wensen we hebben of zelfs wat voor ons de zin van het leven is. Juist die persoonlijke, onvergetelijke verhalen maken een concert van Het Participatiekoor compleet.

Word jij zo’n verteller?

Om tot die vertellingen te komen verzorgen we zes workshops Onvergetelijke Verhalen. Duo’s van iemand met geheugenproblemen en een kind, partner of vriend(in) gaan samen op reis. In zes wekelijkse bijeenkomsten, in een groep van 10, max. 16 deelnemers in een veilige omgeving, waar alles mag, alles goed is, fouten gemaakt mogen worden, waar plezier maken voorop staat. Zo ontstaat als vanzelf – met hulp van diverse inspirerende technieken/ oefeningen – de vrijheid en de ruimte om uiteindelijk tot een persoonlijk verhaal te komen. Maar belangrijker dan dat is eigenlijk de reis daarnaartoe. Samen iets doen dat even niets met zorg of praktische zaken te maken heeft, maar gewoon heel erg leuk is.

Volop plezier, saamhorigheid en handvatten

Aan de hand van muziek en kunst ervaren we dat iedereen zijn eigen kijk en mening heeft, dat iedereen iets anders voelt, eigen herinneringen heeft en dat op zijn eigen manier verwoordt. Met geuren en geluiden wekken we vergeten beelden op, laten ons inspireren door verhalen van anderen. We gaan improviseren, gaan elkaar ‘blind’ tekenen, doen wat schrijfoefeningen, oefenen het spreken voor een groep. Alles altijd binnen een veilig kader. We doen dit niet alleen groepsgewijs, maar ook in koppels en uiteindelijk begeleiden we iedereen naar een mooie presentatie tijdens een prachtig concert.

Onvergetelijke Verhalen

Schrijf je hier als duo in voor de workshops Onvergetelijke Verhalen. Kosten €50,- per koppel voor zes workshops, concert en evaluatiebijeenkomst.