Daarom is Marian mede-organisator van het Participatiekoor

“Kom zien en horen wat de kracht van muziek is op de emotie van mensen, dat is waarom mensen op Goede Vrijdag naar de Vredeskerk in Leiden zouden moeten komen”, aldus Marian Jaspers Faijer.

Marian werkt als muziektherapeute bij zorginstelling Topaz in Leiden. Hier is een Participatiekoor van bijna 60 mensen, met en zonder dementie opgericht. Zij zingen aanstaande vrijdag de beroemdste stukken van de Matthäus Passion. Tussen de koralen en aria’s door vertellen vijf zangers hun persoonlijke passieverhaal.

Marian weet als geen ander wat de kracht is van de muziek van Bach. “Voor mensen met dementie brengt de Matthäus Passion vroeger een beetje terug, want veel bewoners luisteren hier al van jongs af aan naar. Iedereen heeft er een binding mee, ook bewoners die niet religieus zijn. De muziek van Bach is zo’n prachtig middel om contact met elkaar te maken, het zet mensen aan om over zichzelf te vertellen, en dat is heel ontroerend. De persoonlijke verhalen passen daarom heel goed bij de muziek.” Zij vertelt dat een bewoner haar zei: “Bach geeft mij veel moed en kracht, daarom luister ik er zo graag naar”.

Bach zingen is niet eenvoudig, natuurlijk in het Duits, met ingewikkelde partituren en ongebruikelijke overgangen. Koorleden ondersteunen koorleden met dementie, bijvoorbeeld door aan te wijzen waar zij zijn, maar de ervaring is dat veel mensen met dementie de Matthäus Passion zo goed kennen, dat zij grote delen vanzelf meezingen. Marian: “Het is een heel bijzonder proces, dat mensen op deze manier met elkaar oefenen, zingen en gesprekken voeren. Wat muziek al niet teweegbrengt, het is magisch!”

Beleef jij ook de magie van Bach met ons mee op Goede Vrijdag in de Vredeskerk?