vr 10 mrt

Filmkoepel

10 Mrt. Jubileum 5 jaar Participatiekoor

Al 5 jaar meer zang en minder zorg voor mensen met dementie! Dat vieren we met een middag vol live muziek, de premiere van onze film 'Als Klanken Kleuren' en het kennisprogramma 'Meer zang, minder de zorg'. Feest je met ons mee?

Registratie is afgesloten
Andere evenementen bekijken
10 Mrt. Jubileum 5 jaar Participatiekoor

Tijd en locatie

10 mrt 2023, 14:00 – 17:30

Filmkoepel, Harmenjansweg 4, 2031 WK Haarlem, Nederland

Deelnemers

Over dit evenement

Dit jaar is het precies vijf jaar geleden dat het eerste participatiekoor in Haarlem van start ging. Vijftien zangers met dementie waagden zich samen met veertig mantelzangers aan een muziekstuk waarvan velen dachten dat het veel te hoog gegrepen zou zijn: de Matthäus Passion van J.S. Bach. Dat liep anders.

Ons eerste concert in maart 2018 werd zo'n groot succes dat er sindsdien meer dan 350 zangers met een haperend brein samen met onze Mantelzangers de hoogtepunten uit de Matthäus Passion hebben gezongen.

Anno 2023 zingen wij in Haarlem, Delft, het Gooi, Veenendaal en Bergen op Zoom met mensen met dementie zowel klassieke meesterwerken als een eigentijds pop-repertoire.

Om dit heuglijke feit te vieren, nodigen wij iedereen van harte uit om ons vijfjarig jubileum samen met ons te komen vieren op: vrijdagmiddag 10 maart in de Filmkoepel in Haarlem.

Vanaf 14:00 uur presenteren we een doorlopend programma met live muziek in een speciale editie van Café Chantant, twee premierevoorstellingen van onze nieuwe film Als klanken kleuren en een levendig debat: meer zang, minder zorg.

• 14:00 - 17:30 uur: doorlopend live muziek in Café Chantant
  • 14:00 - 15:00 uur: premiere Als Klanken Kleuren + nazit met hoofdrolspelers en regisseur Sophie van Bree
  • 15:30 - 17:00 uur:  tweede voorstelling Als Klanken Kleuren & debat Meer zang, minder zorg

Voor deze speciale jubileumviering zijn 2 veschilllende tickects verkrijgbaar.

• Ticket 1 geeft je toegang tot Café Chantant & de filmvoorstelling van 14:00 uur.
  • Ticket 2 geeft je toegang Café Chantant &  de filmvoorstelling van 15:30 uur met aansluitend het kennisprogramma meer zang, minder zorg.

Filmzaal 1: Première Als klanken kleuren

14:00 - 15:00 uur

In de film ‘Als klanken kleuren’ volgt regisseur Sophie van Bree drie zangers met dementie die zich samen met hun mantelzangers voorbereiden op de uitvoering de Matthäus Passion.

‘Als klanken kleuren’ is een portret van de kracht van muziek en de verbinding die het kan creëren, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden. In de film wordt de waarde die de mantelzanger biedt om mensen met dementie hun eigen emoties en mogelijkheden te verkennen op poëtische wijze in beeld gebracht. Tevens maakt ‘Als klanken kleuren’ inzichtelijk hoe cultuurparticipatie en muziek een effectieve toevoeging in de langdurige zorg kunnen zijn.

Eventroom 1: Café Chantant

Doorlopend programma van 14:00 - 17:30 uur

Café Chantant is het laadstation voor mensen die weleens iets vergeten en hun naasten.

In een ongedwongen sfeer maak je kennis met de kracht van samen zingen.

Mantelmuzikant Marc van den Bergh en zanger/muzikant met haperend brein Franc Janssen ontvangen in deze speciale jubileum-editie van Café Chantant verschillende zangers, entertainers en muzikanten. In dit doorlopend programma spelen zij populaire liedjes.

Met je filmticket heb je de hele middag toegang tot Café Chantant. Dus haal voor of na de film aan de bar een lekker wijntje en kom gezellig meezingen. Op het repertoire staan bekende populaire Nederlands-en Engelstalige liedjes. In Café Chantant kun je ook kennismaken met onze mantelzangers en onze medewerkers vertellen je graag meer over onze programma’s.

Filmzaal 1:  Tweede filmvertoning Als Klanken Kleuren & kennisprogramma Meer zang, minder zorg

15:30 - 17:00 uur

Aansluitend op de tweede filmvertoning (15:30u) van ‘Als klanken kleuren’ gaan we in filmzaal 1 dieper in op de waarde en effecten van zingen in de zorg. Grondlegger en artistiek directeur van Stichting Mantelzangers, Erik Zwiers, gaat in gesprek met twee wetenschappers die onderzoek deden naar de Participatiekoren, een zorgprofessional en mantelzangers over de toekomst van de mantelzangers als zorgverleners in de informele zorg.

Dit programma-onderdeel is vooral interessant voor casemanagers dementie, zorgmanagers, beleidsmakers, maatschappelijke en welzijnsorganisaties, cultuurmakers en zorgfinanciers.

Deelname

• Jubileum Ticktet 2

Met Ticket 2 heb je de hele middag toegang tot Café Chantant en de filmvoorstelling van 15:30 uur met aansluitend het kennisprogramma Meer zang, minder zorg.

€ 17,50
    Btw: BTW inbegrepen