Leiden zingt de Matthäus Passion

Elk jaar vinden er meer uitvoeringen van de Matthäus Passion van J.S. Bach plaats. Dit jaar wordt daar een wel heel speciale uitvoering aan toegevoegd. Op Goede Vrijdag om 15:00 uur vindt in de Vredeskerk het passieconcert van het Participatiekoor Leiden plaats. Van dit bijna zestig stemmen tellende koor hebben achttien zangers een vorm van dementie. Zij zingen een verkorte versie van de Matthäus en vertellen hun eigen passieverhaal.

Het Participatiekoor Leiden is een van de drie koren in Nederland waarin mensen met geheugenproblemen de passies van Bach zingen. Dit koor is opgericht door zorgorganisatie Topaz en staat onder leiding van dirigent Theo Goedhart. De zangers met dementie worden ondersteund door ervaren koorzangers en de solisten Margot Kalse en Hans Brons. Het concert op Goede Vrijdag bestaat uit een selectie van de meest bekende koren, koralen en aria’s uit de Matthäus Passion. Op de plaats van de recitatieven waarin het lijdensverhaal van Christus wordt verteld, vertellen hier vijf mensen met dementie hun eigen verhaal over verlies en lijden, hoop en liefde.

Het grote verhaal

Projectleider en geestelijk verzorger Ellen Kruyt: “In de Bijbel zijn vier evangeliën, maar in mijn vakgebied spreken we ook wel over het vijfde evangelie: het levensverhaal van ons mensen, hier nu. Deze verhalen vormen tijdens ons concert de persoonlijke variaties op het ‘Grote Verhaal’ en dat is wat deze passie zo waardevol en bijzonder maakt.”

Mee blijven doen

Het is de missie van de Participatiekoren om mensen met dementie de mogelijkheid te bieden om zonder drempels deel te nemen aan het culturele leven. “Veel ouderen hebben vroeger de Matthäus Passion gezongen, maar door hun dementie kunnen zij nu vaak niet meer in hun eigen koor meezingen. Dat is jammer, want zingen is juist zo goed voor hen en dat kunnen zij ook nog heel goed”, aldus Kruyt. “Daarnaast laten wij met ons concert zien dat mensen met dementie mensen zijn als u en ik, met dezelfde behoeften en verlangens naar betekenis en verbinding. Daar wordt, door het hardnekkige vooroordeel dat mensen met dementie niets meer kunnen, helaas nog vaak aan voorbij gegaan. Met ons concert laten wij zien dat het ook anders kan en dat mensen met dementie, met de juiste ondersteuning, nog steeds mee kunnen doen.”

Inleiding

Hoogleraar ouderengeneeskunde aan het LUMC, Wilco Achterberg zal het concert inleiden en duiden wat de waarde en het effect van culturele participatie van mensen met dementie is.

Dirigent: Theo Goedhart | Solisten: Margot Kalse (alt-mezzo), Hans Brons (bas) | Fluit: Lianne Goris | Viool: Suus Bijleveld | Cello: Anne-Linde Visser | Contrabas: Reinout Heijungs | Piano: Matthijs van der Wilt

Participatiekoor Leiden Matthäus Passion Goede Vrijdag 19 april Aanvang 15:00 uur Vredeskerk, Leiden

Prijs is inclusief programmamagazine en consumptie. Met de kortingscode PKLEIDEN ontvang je € 5 korting op je ticket.