Sociale relaties

repetities-33-PK-Leiden-credits-Andrea-Liebrand-980x786.jpeg
Particip.Koor Haarlem 24-1_DSC4632.jpg

Minder eenzaam, meer contacten

Mensen met dementie ervaren vaak gevoelens van eenzaamheid. In het participatiekoor ontmoeten deelnemers gelijkgestemden, die samen een passie delen: zingen. Hierdoor voelen zij zich vrijer, gezonder en ervaren meer welzijn. Een bron van sociale relaties en vriendschappen. Bovendien ontstaat er een regelmaat in het contact wat bijdraagt en het ontwikkelen van sociale contacten tot sociale relaties.

Wegens_coronacrisis_concerten_Participatiekoor_opgeschort.jpeg

Je hoort erbij!

In het participatiekoor werken professionele en amateur-zangers met elkaar aan een gezamenlijk doel: het geven van een onvergetelijk concert waar iedereen nog lang over napraat. Of je nu veel ervaring hebt of wat minder, meer of minder ondersteuning nodig hebt: iedereen is zanger. In het participatiekoor voelen de deelnemers zich serieus genomen en kan iedereen ongehinderd zichzelf zijn. Dit biedt veiligheid en vertrouwen, een voorwaarde voor sociale interactie.

repetities-33-PK-Leiden-credits-Andrea-Liebrand-980x786.jpeg

Betekenisvol contact

Samen zingen zorgt voor saamhorigheid, een verbinding van hart tot hart. Dat vóel je. En het klopt ook. Het is zelfs zo dat de harten van koorzangers tegelijkertijd kloppen. Deze affectieve en fysieke effecten zorgen ervoor dat het onderlinge contact van hoge kwaliteit en diepgaand wordt ervaren. Het gaat ergens over.

De-Participatiekoor-methode-en-effecten-op-het-dementieproces.jpeg

Nieuwe vriendschappen

Deze positieve gezondheidsbeleving blijft niet beperkt tot de repetities. De zangers met dementie en hun mantelzangers oefenen hun ook bij elkaar thuis hun zangpartijen in. Het plezier van samen kunst maken zet zich dus ook in de privésfeer voort. Hierdoor ontwikkelen de artistieke contacten zich tot waardevolle sociale contacten en vriendschappen.

Testimonial Participatiekoor - dochter met vader met dementie.jpg

Betere relaties thuis

De artistieke uitdaging, de bijzondere samenwerking tussen deelnemers, het plezier en de regelmaat, leiden ertoe dat de positieve effecten van samen in het participatiekoor zingen ook tot betere relaties thuis en met de zorg kunnen leiden.
Daarom betrekken we hen ook bij het participatiekoor. Als publiek en als partner. Want meer zang is minder zorg.

Team_background.jpg

muziek

met participatie

Particip.Koor Haarlem 24-1_DSC4632.jpg

uitdaging

met coaching

Particip.Koor Bergen 3febr_DSC5658.jpg

plezier

met regelmaat

Meer zang, minder zorg, hoe werkt dat?