Zing jezelf licht in Café Chantant Haarlem!

December is de feestmaand bij uitstek. Met de enorme inflatie en de energieprijzen die de pan uitvliegen zal december dit jaar in menig huishouden een stuk minder feestelijk zijn. Zeker voor ouderen die het toch al niet makkelijk hebben dreigt een sombere en eenzame Kerst. Op donderdag 15 december trakteren wij jullie daarom op een hartverwarmende middag vol zang en licht in Café Chantant Haarlem. Want meer zang is minder zorg!

Ditmaal nemen Judith Kamerman en Klaas Kloppenburg nemen je mee op een muzikale reis naar het licht in donkere dagen. Speciaal voor deze editie van Café Chantant hebben deze ervaren muzikanten in de zorg een repertoire samengesteld bestaande uit populaire liedjes en bekende Christmas carols. Heerlijke meezingers waar je je hart aan zult warmen!

De leukste kroeg voor mensen met dementie

Café Chantant is de leukste kroeg in de stad voor mensen met dementie. Want hier kan alles en moet niets. De waard van ’t Wapen van Kennemerland, waar het zangcafé plaatsvindt, zal de gasten fêteren. Onder het genot van een wijntje zingen we samen een refreintje en beleven we het plezier van een ouderwets middagje úit.

Tussen de bedrijven door wordt ook aandacht besteed aan de waarde en mogelijkheden van muziek en zang in het dagelijks leven van mensen met een haperend brein. Want samen zingen is niet alleen ontzettend leuk, het draagt ook bij aan het welzijn en de positieve gezondheid. Mensen met dementie die regelmatig zingen blijven zelfs langer gezond en autonoom. Wil jij dat ook ervaren? Kom dan aanstaande donderdagmiddag naar Café Chantant en maak kennis de mogelijkheden van samen zingen in de zorg!

Opstapje naar Pasen?

Café Chantant is een initiatief van het Participatiekoor waarin mensen met dementie samen met ervaren mantelzangers elke Pasen de hoogtepunten uit de Matthäus Passion zingen. Het eerste Paricipatiekoor werd in 2018 Haarlem opgericht. Inmiddels zijn er Participatiekoren in verschillende steden in het land waar meer dan 350 mensen met dementie samen met een mantelzanger in meezingen. De jaarlijkse passieconcerten zijn inmiddels een gekende traditie en trekken elk jaar steeds meer publiek.

De concerten vormen ook voor steeds meer mensen met dementie en hun naasten het jaarlijkse hoogtepunt. En dat geldt zelfs, of misschien wel júist, voor mensen die denken dat zij niet meer in een koor kunnen zingen, of dat hun vader of moeder niet meer zou kunnen optreden.

Ontdek je talenten in Café Chantant!

Volgens artistiek directeur Erik Zwiers is het succes van de participatiekoren en nu ook van Café Chantant goed te verklaren. “De grootste wens van ieder mens met dementie is om mee te kunnen blijven doen in het gewone leven”, vertelt Erik. “Maar helaas ontbreekt het nog vaak aan de juiste ondersteuning om dat mogelijk te maken. Daarom hebben wij de mantelzangers in het leven geroepen. Dat zijn ervaren amateur zangers die met liefde en plezier mensen met dementie helpen om te kunnen blijven zingen. Zij doen dat op een manier die de deelnemers de kans biedt om de talenten die zij nog altijd in zich hebben te blijven inzetten. Café Chantant is een laagdrempelige manier om met je eigen talenten en onze mantelzangers en koren kennis te maken. Maar het is vooral een heerlijke middag samen zingen!”

Waar en wanneer?

Café Chantant Haarlem vindt elke derde donderdag van de maand plaats. De tweede editie vindt plaats op donderdag 15 december van 15:00 tot 17:00 uur in 't Wapen van Kennnemerland, ook wel bekend als 'de stinkende emmer'.