Participatiekoor zoekt dirigenten

Wegens uitbreiding van programma's en locaties

Blog | Nieuws

Ben jij inzetbaar als professioneel dirigent in zzp-verband? Dan ligt er mogelijk een hele nieuwe markt voor je open: de zorg. Muziek wordt steeds meer ingezet als interventie in het kader van wat de "positieve gezondheid" wordt genoemd. Als dirigent werken voor dergelijke zorginitiatieven betekent dus niet alleen muziek maken voor geld en de muzikale kick, maar ook voor de grote betekenis die dit heeft voor de levenskwaliteit van mensen met bepaalde ziektebeelden. Het Participatiekoor is één van de koplopers in het veld van muziek in de zorg, in casu de zorg voor mensen met dementie. Het Participatiekoor is een product van Stichting Participatie met Dementie.

Wat is het Participatiekoor?

1 op de 5 mensen krijgt op enig moment dementie. Er is (nog) geen breed toepasbaar medicijn tegen en je kunt er niet van genezen. Wel weten we dat door mentale uitdagingen en sociale contacten het dementieproces kan worden vertraagd. Van zingen is al bekend dat het zeer positieve werking op het brein heeft. Maar als mensen met dementie dit samen doen met mantelzangers en professionele muzikanten en gezamenlijk ook nog eens een behoorlijke uitdaging aangaan, krijg je verbluffende resultaten. En dat is precies wat we met de methode van het Participatiekoor doen en op meerdere locaties reeds met succes hebben gedaan.

Een participatiekoor bestaat uit zo'n 60 koorleden, waarvan 1/3 deel een vorm van dementie heeft en 2/3 deel niet. De laatste fungeren als zgn. mantelzangers, ook wel steunzangers genoemd. Zij worden begeleid door professionele zangers (solisten), instrumentalisten en een dirigent. Samen repeteren zij wekelijks of 2-wekelijks en werken zij 2 keer per jaar toe naar een grote publieksuitvoering van een klassieker, zoals de (delen uit) Matthäus passion, waar dan gemiddeld zo'n 200 a 300 mensen naar komen kijken. Met veel plezier en ontroering.

Welke dirigenten zoeken wij?

Voor de landelijke uitbreiding van het aantal locaties en muzikale programma's zijn wij op zoek naar dirigenten die als muzikaal leider van één of meer Participatiekoren als zzp-er inzetbaar zijn en samen met de therapeutisch projectleiders zorgen voor succes vanuit zowel muzikaal als zorg-oogpunt. De dirigenten die wij zoeken herkennen zich in onderstaand profiel:

• Je bent een gediplomeerd koordirigent.

• Je bent bij voorkeur tevens gediplomeerd orkestdirigent.

• Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als dirigent van oratoriumkoren.

• Je bent inzetbaar als zzp'er.

• Je hebt ervaring met / of tenminste belangstelling voor het werken met zangers met een cognitieve beperking en weet je het beste in iedere zanger naar boven te halen.

• Je bent een enthousiaste, gedreven en inspirerende dirigent, beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en bent mensgericht, sociaal en verbindend.

• Je hebt bij voorkeur affiniteit en/of ervaring met het werken ouderen en met mensen met een cognitieve beperking, in het bijzonder dementie.

• Je bent bereid onze trainingen te volgen in het omgaan met mensen met dementie in het algemeen en in de methode van het Participatiekoor specifiek.

• Je bent beschikbaar voor diverse andere activiteiten die worden georganiseerd ten behoeve van publiciteit en organisatieontwikkeling.

Wat bieden wij?

Wij bieden dirigenten waarmee wij de samenwerking aan willen gaan en vice versa, een centraal arrangement als "preferred supplier" waarin de inhoudelijke, financiële, ethische en geografische aspecten van de inzet als dirigent in onze Participatiekoren worden vastgelegd. Daarbij kun je rekenen op de volgende kenmerken van onze organisatie en ons beleid:

• Unieke koren in een unieke organisatie die volop in ontwikkeling is.

• Een enthousiast team, betrokken stakeholders, koorleden en bestuur.

• Een ANBI Stichting die zich in de komende jaren verder wil ontwikkelen als een culturele en zorg factor van betekenis in Nederland.

• Voor de repetities is een repetitor/pianiste aanwezig.

• De ruimte om het muzikale aanbod mee te ontwikkelen en de orkesten samen te stellen.

• De ruimte om het optimale artistieke uitdagingsniveau per Participatiekoor te verkennen

Geselecteerd worden voor een Participatiekoor betekent voor jou daarenboven:

• Groeiende markt: Muziek in de zorg is een nieuwe en groeiende markt voor dirigenten en muzikanten met affiniteit met dit veld.

• Terugkerend werk: Eenmaal actief als dirigent of muzikant in een Participatiekoor is de kans op terugkerend werk groot.

• Werk met betekenis: Naast de geldelijke inkomsten levert het Participatiekoor je extra voldoening van je werk op.

Interesse?

Kijk dan eens goed rond op Participatiekoor.nl en meld je bij interesse aan met het formulier onderaan onze pagina voor beroepsmuzikanten. Je kunt ook direct reageren op deze vacature door te bellen met 085 - 06 08 643 en vragen naar Erik Zwiers of Nathalie Nijkamp.