Ministerie van VWS nomineert Participatiekoor oprichter Erik Zwiers voor Shakingtree Award 2021

Blog | Nieuws

De Shakingtree Award is een bijzondere prijs die jaarlijks door het Ministerie van Volkgezondheid, Welzijn en Sport (WVS) wordt uitgereikt aan mensen die zich met positiviteit en kennis van zaken inzetten voor een betere zorg. Voor 2021 is Erik Zwiers één van de 3 genomineerden voor deze prijs, vanwege zijn werk voor de inclusie van mensen met dementie en de Participatiekoren in het bijzonder. Stichting Participatie met Dementie is daar natuurlijk erg trots op!

Doel van de Shakingtree award

Met deze prijs beoogt het Ministerie van VWS mensen extra erkenning en waardering te geven die op innovatieve wijze verbeteringen in de zorg realiseren, situaties écht aanpakken waarin mensen niet gelijk worden gehandeld of overbodige regels die de zorg onnodig ingewikkeld maken aan de kaak stellen. Het werk dat Erik Zwiers de afgelopen jaren heeft verricht op het gebied van inclusie van mensen met dementie sluit nauw aan bij de eerste twee voorbeelden.

Zolang ik er ben

Het werk van Erik Zwiers in dit veld begint met zijn boek "Zolang ik er ben". Voor dit boek volgde Erik Zwiers twee jaar lang zes mensen met dementie dagelijks. In Zolang ik er ben vertellen ze hoe zij vorm proberen te geven aan hun veranderende leven en leggen de lezer vragen voor over de maatschappelijke tegenwerking die hen ten deel valt. Vragen die leiden tot onbegrip, pijn en verdriet. Maar die ook laten zien dat een waardig leven met dementie ligt in een sociale benadering van dementie, zowel door zorgprofessionals als naasten.

Stichting Participatie met Dementie

Al deze inzichten hebben Erik vervolgens gemotiveerd om een Stichting op te richten die zich richt op de bevordering van inclusie van mensen met dementie, door deze zonder drempels en onderscheid te laten deelnemen aan het culturele leven. Het bekendste product daarvan is natuurlijk het participatiekoor, dat zich inmiddels bewezen heeft als een ontroerend cultureel fenomeen, maar ook als effectieve interventie voor mensen met dementie.

Verduurzaming participatiekoren

De komende jaren zal Erik Zwiers zijn werk voortzetten gericht op het bereiken van een structurele plaats van de participatiekoren in het stelsel van verzekerbare zorg, zodat iedereen met dementie mee kan doen aan een participatiekoor bij hem of haar in de buurt met een zeer beperkte eigen bijdrage. Hiertoe zal worden samengewerkt met wetenschappelijke onderzoeksinstituten, zorgorganisaties, verzekeraars, overheden en culturele organisaties en professionals.

Bekendmaking en prijsuitreiking

Op vrijdag 12 november 2021 wordt bekend gemaakt wie van de 3 genomineerden heeft gewonnen. Dit gebeurt in een online evenement van 15:00 - 17:00 uur vanuit het ministerie van VWS. Wil je erbij aanwezig zijn, dan kun je je aanmelden met dit formulier.