Mantelzangers.nl van start

Blog | nieuws

In onze Participatiekoren werken wij al jaren met mantelzangers die samen met zangliefhebbers met dementie zingen in een koor. Zij repeteren samen in het koor en werken toe naar een groot optreden. Echter, als dat optreden eenmaal voorbij is houdt het op en is het wachten op het volgende koor. Maar onze deelnemers met dementie willen graag door met zingen, samen met hun mantelzangers. Vanuit die behoefte is Mantelzangers.nl gestart.

Continuïteit en regelmaat

Als een participatiekoor seizoen eenmaal is afgerond met een groot concert zoals het Hosha Na! concert van 10 april 2022, dan is er buiten het nagenieten weer een hele lang tijd niks voor de deelnemers met dementie, totdat er weer eens een volgende Participatiekoor komt. Wanneer en waar dat is hangt grotendeels af van beschikbaarheid van fondsen en subsidies. Dit terwijl juist continuïteit en regelmaat in deze activiteiten extra belangrijk zijn voor mensen met dementie en het behoud van de gunstige effecten ervan op hun positieve gezondheid.

Thuis maar wel samen

Elke week iets hebben om naar uit te kijken en zingen als vaste hobby te kunnen blijven bedrijven. Dat is wat zangliefhebbers met dementie graag willen en ook nodig hebben. Is het niet in een koor, dan maar gewoon thuis, maar wel samen, samen met de mantelzanger. Zodat mensen met dementie samen met een mantelzanger in hun veilige thuisomgeving hun geliefde hobby zingen met plezier, regelmaat en de juiste ondersteuning kunnen blijven bedrijven. En als er weer eens een Participatiekoor in de buurt een nieuwe productie start, dan de mogelijkheid hebben om als eerste samen mee te kunnen doen als men dat wil en kan.

Hoe werkt het?

Amateur zangers die graag zingen en mensen met dementie helpen, kunnen zich aanmelden als kandidaat-mantelzanger op Mantelzangers .nl, met daarbij hun muziekvoorkeuren, geografisch gebied en profiel. Zangliefhebbers met dementie kunnen zich eveneens aanmelden met hun voorkeuren en kunnen kiezen uit een abonnement voor 2x per maand, 1x per week of 2x per week samen zingen in hun eigen veilige woonomgeving. Dit abonnement is telkens voor 3 maanden zodat men nergens lang aan vast zit maar altijd kan verlengen als men wil. Mantelzangers.nl zorgt voor de screening van alle aanmeldingen en voor de matching van mantelzanger en zangliefhebber met dementie. Mantelzangers krijgen vanuit Mantelzangers.nl de fiscaal maximaal toegestane vrijwilligersvergoeding. De mensen met dementie die meedoen betalen voor het abonnement een vaste prijs per 3 maanden en kunnen op die kosten gedeeltelijk subsidie krijgen uit ons Deelnemersfonds.

Breder repertoire

Omdat het op vaste basis samen thuis zingen met een mantelzanger voor iedereen met dementie toegankelijk moet zijn, is het repertoire ook breder dan dat tot nu binnen de Participatiekoren het geval was. In de online muziekbibliotheek zijn oefenmateriaal en repertoire suggesties te vinden die getest en geschikt bevonden zijn voor het zingen met dementie in de genres klassiek, populair, volksmuziek en Nederlandstalig. Deze muziekbibliotheek zal continu groeien met de suggesties van de deelnemers en mantelzangers.

Participatiekoor en Mantelzangers.nl

Uit het repertoire van de online muziekbibliotheek worden ook de keuzes gemaakt voor nieuwe producties van het Participatiekoor, waaraan alle leden van Mantelzangers.nl steeds met voorrang mogen meedoen als er een in de buurt wordt opgestart. Het fijne is dan, dat zowel de mantelzanger als de zanger met dementie het repertoire dan al vaker hebben geoefend thuis. Ook krijgen zij dan korting op de deelnameprijs. Mantelzangers.nl zorgt ervoor dat de mensen met dementie hun geliefde hobby gewoon het hele jaar door elke week of elke 2 weken kunnen blijven uitoefenen, samen met hun mantelzanger. Komt er weer eens een Participatiekoor in de buurt, dan kunnen alle "duo's" daar weer samen aan meedoen als ze dat willen en kunnen. Ze vallen echter niet in een gat na afloop van het concert, want ze kunnen daarna gewoon weer samen thuis verder met een mantelzangers abonnement.