In memoriam Peter Stoop

Blog | Nieuws

Onlangs ontvingen we het verdrietige bericht dat Peter Stoop is overleden. Hij zong in het Participatiekoor Bergen. Eerder hadden Peter en zijn vrouw Nellie al samen in een ander koor Beatles-nummers gezongen. Die muziek lag hem eigenlijk meer. Maar met de hulp van zijn steunzangers (foto) had hij er veel plezier in en samen met Nellie oefende hij ook thuis voor de Matthäus Passion.

Hij was een warme persoonlijkheid, sportief, met humor, open en met liefde voor de natuur. Maar vooral met liefde voor Nellie. Zij schrijft over Peters zelfgekozen euthanasie: “Peter vertrouwde zijn hoofd niet meer en wilde niet het risico lopen dat hij het zelf niet meer zou kunnen zeggen.” Nellie zong voor hem tijdens zijn afscheidsplechtigheid het Avé Maria van J.S. Bach.

Wat zijn Participatiekoren?

en paar weken terug heeft Peter meegewerkt aan een interview met medisch antropoloog Laura Vermeulen voor ons landelijk programmamagazine, waarvan u op pagina 22 en 23 het artikel hier kunt lezen.

Hij heeft er samen met Nellie voor gekozen om open te zijn naar iedereen over zijn ziekte, het hielp hem om zijn kwaliteit van leven zo te houden dat er volop momenten waren om te genieten. Maar zoals hij zelf zei tijdens het interview: “Ik ben verder vrij normaal, maar wat ik gisteren deed weet ik niet meer en dat is heel frustrerend.”

Een fragment uit de groepsfoto van het Participatiekoor Bergen. Op de achterste rij staat Peter Stoop, vierde van links.