Het heeft de koning behaagd…

Blog | Nieuws

Bas van Houte, dirigent van Het Participatiekoor Midden Delfland, is tijdens de jaarlijkse ‘lintjesregen’ benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau. Van Houte wordt gelauwerd wegens zijn enorme bijdrage aan de uitvoering en realisatie van een groot aantal muzikale projecten in Schiedam en elders in de regio en het land.

“Met recht kan worden gesteld dat zonder decorandus het culturele muzikale leven in stad en regio minder omvattend en van mindere kwaliteit zou zijn”, aldus burgemeester Cor Lamers van Schiedam. “Door zijn toedoen, inspiratie en inzet zijn vele uitvoeringen op het gebied van koormuziek geïnitieerd en een begrip geworden. De lijst van zijn bijdragen is imposant en omvangrijk. Bijvoorbeeld de Matthäus Passion die de heer Van Houte al 25 jaar muzikaal in Schiedam leidt, is van hoog niveau is en is een begrip in de regio en daarbuiten.”

Bas kreeg het nieuws, bij monde van de burgemeester vorige week vrijdag telefonisch te horen en was er totaal door verrast. “Het is een enorme eer dat ik deze onderscheiding in ontvangst mag nemen. Ik ken de burgemeester goed, maar nu wist ik geen woord uit te brengen”, vertelt Bas als we hem om een reactie vragen.

De decorandus wordt door zijn eigen zangers geroemd om zijn uiterst professionele, gepassioneerde en motiverende wijze waarop hij muzikale leiding geeft aan de uitvoering van de verschillende projecten. Eigenschappen die hem ook in Het Participatiekoor tot een geliefd dirigent maken. “Ik denk dat dat komt omdat ik elke zanger in mijn koren benader en behandel als mens met een eigen verhaal en geschiedenis”, licht Bas, nog steeds enigszins verbouwereerd, toe.

De bij deze onderscheiding behorende versierselen konden Bas nog niet omgehangen worden wegens de coronacrisis. Dit ceremonieel zal naar verwachting half augustus alsnog plaatsvinden.

Het bestuur, Projectbureau en alle medewerkers en zangers van Het Participatiekoor feliciteren Bas van harte met zijn koninklijke benoeming tot lid in de Orde van Oranje Nassau.