Café Chantant nu ook in Bussum!

mensen met en zonder dementie zingen samen in Café Chantant. foto: Cas Slagboom

Tijdens ‘Café Chantant’ zingen mensen met én zonder dementie samen populaire liedjes. De eerste editie van deze muzikale middag vond eind november plaats in Haarlem. Het was een groot succes. Sindsdien komen er vanuit het hele land aanvragen binnen voor een ‘eigen’ Café Chantant. Na Haarlem volgt daarom nu ook Bussum met een eigen Café Chantant: een keer per maand van 15.00 uur tot 17.00 uur.

Elke maand samen zingen

Café Chantant is een initiatief van het Participatiekoor, in samenwerking met Franc Janssen (70). Drie jaar geleden kreeg Franc de diagnose Alzheimer. Het maakte een einde aan zijn carrière als zanger en gitarist van de folk-band, waarmee hij twintig jaar lang door het land toerde. Nu heeft hij een nieuwe uitdaging: samen zingen tijdens Café Chantant. ‘’Ik ben zo trots dat ik dat nog kan!’’, zegt Franc. Franc is ervan overtuigd dat het zingen en optreden hem langer gezond en bij de pinken houdt. Dit plezier gunt hij iedereen die kampt met dementie. Daarom heeft de artistiek leider van het Participatiekoor, Erik Zwiers, hem afgelopen zomer uitgenodigd om samen vorm te geven aan het idee: “Muziek maken en samen zingen is een effectieve manier om mensen met Alzheimer mee te laten doen aan het culturele en sociale leven. Ze zijn gelukkiger, hebben betere sociale relaties en ervaren aantoonbaar meer positieve gezondheid.”

Meer zang, minder zorg

Op het repertoire van Café Chantant staan bekende Engels- en Nederlandstalige popliedjes, zoals I did it my way van Frank Sinatra. Een wereldhit die Franc niet voor niets in het repertoire heeft opgenomen. “Iedereen kent dit lied wel. Het is een heerlijke meezinger”, vertelt Franc. “Maar het typeert ook waar ik sta. Iemand die zich beseft dat zijn einde nadert en ondanks de pijn, die dat met zich meebrengt, liefdevol terugkijkt op het leven.” Het is een melancholische constatering. Franc haast zich te zeggen dat hij nog lang geen afscheid neemt. “Nee, want zingen houdt me op de been!”

Franc Janssen zingt in Café Chantant. Foto: Cas Slagboom

Het is wel een van de redenen waarom Franc en het Participatiekoor de handen ineen hebben geslagen en Café Chantant oprichtten. Een zangcafé waar mensen, ondanks een haperend brein, hun interesses en hun behoefte aan waardevol sociaal contact kunnen blijven bevredigen. Gewoon in de kroeg, waar ze even niet een patiënt, maar gewoon mens zijn. Met, net als ieder ander, talenten en de wil om te blijven genieten van het plezier dat je beleeft aan samen zingen.

Volgens Erik Zwiers blijkt uit de reacties dat er in het land veel belangstelling is voor de Café Chantants. “Laten we eerlijk zijn: er wordt voor ouderen, en zeker voor de 300 duizend mensen met dementie, niet zo veel georganiseerd. Terwijl we allemaal af en toe zin hebben in een leuke middag. Dat geldt net zo goed voor mantelzorgers. Die zoeken ook naar geschikte activiteiten om samen te ondernemen.” Na Haarlem en Bussum volgen daarom binnenkort edities van Café Chantant in Bergen op Zoom, Schiedam en andere plaatsen.

Mantelzangers

Café Chantant kan zelfs een opstapje zijn om regelmatig samen met een maatje te gaan zingen, zoals in het geval van Franc en zijn ‘mantelzanger’ Cees. “Wij willen iedereen oproepen die houdt van zingen en een paar uurtjes in de week over heeft. Kom langs in Café Chantant en zing met elkaar! Want in dit koor telt iedereen.”

Kaartverkoop

Kaartjes voor Café Chantant kosten 10 euro (inclusief een hapje en drankje) en zijn te krijgen via onderstaande knop.