Film: Als klanken kleuren

In de film ‘Als klanken kleuren’ volgt regisseur Sophie van Bree drie zangers met dementie die zich samen met hun mantelzangers voorbereiden op de uitvoering de Matthäus Passion. ‘Als klanken kleuren’ is een portret van de kracht van muziek en de positieve effecten die het creëert op het welzijn en de positieve gezondheid.

“In het Participatiekoor hoef je het niet alleen te doen. Door de Matthäus Passion te zingen heb ik mezelf overwonnen. Dit kán ik nog!"

Meedoen met de juiste ondersteuning

Wie te horen krijgt dat hij dementie heeft, raakt vaak al snel een belangrijk deel van zijn sociale omgeving kwijt. Meedoen is ineens niet meer zo vanzelfsprekend. En je omgeving weet vaak niet goed hoe ze ermee om moet gaan. Dat is de reden dat veel mensen met dementie vaak al in een vroeg stadium moeten stoppen met de activiteiten die ze het liefste doen, zoals zingen in een koor. Niet omdat men het niet meer zou kunnen, maar omdat de júiste ondersteuning ontbreekt. Met dementie valt vaak nog jaren kwalitatief goed en plezierig te leven. Mits je jezelf blijft uitdagen en je de juiste ondersteuning krijgt. In de Participatiekoren krijgen mensen met dementie die ondersteuning wel, dankzij de mantelzanger. En dat leidt al vijf jaar tot bijzondere resultaten.

Meer zang, minder zorg

Samen zingen draagt bij aan meer welzijn en positieve gezondheid. Regelmatig samen zingen leidt zelfs tot verbetering van cognitieve functies en kan het dementieproces vertragen. Dit leidt tot minder zorglasten van mantelzorgers en zorgprofessionals en uiteindelijk ook tot minder kosten.

Stichting Mantelzangers zet zich daarom in voor een duurzame borging van cultuurparticipatie en muziek in de langdurige zorg. Dit doen wij op basis van een wetenschappelijk bewezen effectieve methodiek waarin zowel mantelzangers als cultuur- als zorgprofessionals samenwerken.

Meer weten?

Regelmatig organiseren wij openbare en op maat gemaakte bijeenkomsten voor zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten, verzekeraars en culturele instellingen die muziek en cultuurparticipatie voor mensen met dementie willen bevorderen en integreren in hun aanbod.

Bent u geïnteresseerd in onze methodiek en diensten neemt u dan eens contact met ons op. Bel of stuur een WhatsApp-bericht naar 085 06 08 643 of stuur een e-mail naar bureau@participatiekoor.nl.

2.919 weergaven0 opmerkingen