3x Matthäus Passion met het Holland Symfonie Orkest

Op 25 en 31 maart en op 2 april brengen de Participatiekoren met Jeugdkoor Spaarne en het Holland Symfonie Orkest de hoogtepunten uit de Matthäus Passion van J.S. Bach.

Dit jaar is het vijf jaar geleden dat het eerste inclusieve oratoriumkoor voor mensen met dementie in Haarlem werd opgericht. Het Participatiekoor begon als een experiment met vijftien zangers met dementie die graag nog de Matthäus Passion zingen, maar daarvoor nergens meer terecht konden.

Nu, vijf jaar later en negen passie-concerten verder, hebben de Participatiekoren Haarlem, 't Gooi en Delft hun plaats in de oer-Hollandse traditie van de jaarlijkse passie-concerten gevestigd. Dat vieren we samen met Jeugdkoor Spaarne en het Holland Symfonie Orkest met maar liefst drie jubileumconcerten op 25 en 31 maart en 2 april.

Ich will hier bei dir stehen

Elk jaar geven wij onze concerten een thema mee om de kracht van muziek voor mensen met dementie te onderstrepen. Dit jaar is het thema 'Ich will hier bei dir stehen' een ode aan de mantelzangers. Zij zijn van onschatbare waarde. De mantelzangers maken het mogelijk dat zangers met een haperend brein mee kunnen blijven zingen. Maar niet alleen dat, hun toewijding en ondersteuning draagt ook bij aan het welzijn en de positieve gezondheid van mensen met dementie. Of zoals een van onze zangers het zo mooi zegt:

“In Participatiekoor hoef je het niet alleen te doen. Door de Matthäus Passion te zingen heb ik mezelf overwonnen. Dit kán ik nog!"

Fragment concert Participatiekoor i.s.m. Radio Filharmonisch Orkest, 2022

Kies je concert en steun zangers met dementie

Dit jaar verzorgen we samen met het Holland Symfonie Orkest maar liefst drie concerten. Kies hieronder jouw concert en laat zien dat ook jij naast mensen met dementie staat en dat zij niet slechts mensen zijn die vanalles vergeten maar zangers zijn die voor jóu een onvergetelijk passie-concert uitvoeren!

"Met muziek los ik veel problemen op."

Rinus Musters, zanger met dementie

1.531 weergaven1 opmerking