Het Participatiekoor presenteert zich op de 29ste European Alzheimer Conference

Van 23 tot en met 25 oktober vindt de 29ste European Alzheimer Conference plaats in het World Forum in Den Haag. Het grootste dementiecongres van Europa. Het Participatiekoor is aangewezen als een van de innovatieve projecten voor sociale inclusie en mag zich aan de congresgangers presenteren. Creative Director Erik Zwiers zal op 25 oktober een presentatie geven over Alzheimer en de Matthaus Passion.

De European Alzheimer Conference is het grootste Europese congres over dementie. Wetenschappers, beleidsmakers, zorg- en welzijnsorganisaties en mensen met dementie uit heel Europa ontmoeten elkaar tijdens dit congres om de nieuwste inzichten en ontwikkelingen met elkaar te delen op het gebied van wetenschap, zorg en welzijn.

‘Making valuable connections‘

Dit jaar is het conferentiethema ‘Making valuable connections’ en dat is precies waar de Participatiekoren voor staan. Mensen met dementie de gelegenheid bieden om door middel van culturele participatie te (blijven) verbinden met hun omgeving. Culturele en kunstzinnige expressie draagt niet alleen bij aan het algemeen welzijn van mensen met dementie, maar ook aan hun emancipatie en de reframing van het nog altijd hardnekkige beeld dat mensen met dementie willoze slachtoffers zouden zijn.

Dat wij hierin slagen blijkt wel uit de vele enthousiaste reacties die wij ontvangen van onze deelnemers variërend in leeftijd tussen de 26 en 104 jaar. Met een gemiddeld rapportcijfer van een 8,3 geven zij aan dat deelnemen in onze Participatiekoren hen veel voldoening en zingeving biedt en tot nieuwe vriendschappen leidt.

Ook de bezoekers van onze concerten weten de Participatiekoren bijzonder te waarderen getuige de vele en ontroerende dank- en steunbetuigingen die wij ontvangen. Veel bezoekers geven aan verrast te zijn door wat mensen met dementie nog kunnen en zijn ontroerd door de persoonlijke passieverhalen over het dagelijks leven met dementie. Hiermee dragen wij bij aan een genuanceerder beeldvorming over dementie.

Ook een Participatiekoor in jouw stad?

Momenteel zijn er drie Participatiekoren in Nederland en dat aantal zal het komend jaar nog verder groeien. Wil jij in jouw stad ook deelnemen aan onze programma’s en een Participatiekoor oprichten, stuur ons dan een mailtje of bel voor meer informatie: 06 23 880 112.

Meer informatie over het European Alzheimer Conference in Den Haag vind je hier.