Het borrelt en het bruist

Blog | Nieuws

Het lijkt zo makkelijk, een uitvoering van het Participatiekoor organiseren. Je regelt een dirigent, een paar musici, een repetitieruimte, zangers en vertellers, en een locatie voor de uitvoering. Klaar is kees. Maar niet dus….

Erik Zwiers begon in 2018 met het programma Wir setzen uns nicht mit Tränen nieder. Daarin lieten we zien en horen!, dat mensen met dementie niet bij de pakken neerzitten. In 2019 richtten we met Zolang ik er ben…, zing ik mee de focus op ‘mee blijven doen’. En voor 2020 hebben we het thema Erbarme dich, gericht op aandacht voor elkaar.

Drive om verder te gaan

Zulke brede en omvangrijke uitvoeringen optuigen kan niet zonder de inzet van heel veel enthousiaste mensen. Aanvankelijk deed iedereen in eigen tijd mee, nu is dat beter geregeld. Al blijft veel werk vrijwillig, het gebeurt nog steeds vol enthousiasme. Het gaat ons erom mensen met dementie de gelegenheid te geven te blijven participeren, omdat ze in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, wél de Passies kunnen zingen. Dat we hier met al die geweldige musici en koorleden in slagen, laten we telkens weer zien. Naast een prachtig concert, waarin ook verhalen van mensen met dementie een prominente plek hebben, is er na elke uitvoering niet alleen het gevoel van ‘jammer dat het voorbij is’, maar vooral al snel de drive om verder te gaan.

Effectstudie ZonMW

Vandaar dat we het dit jaar nog professioneler aanpakken. Inmiddels is er een bestuur, een stichting en een Anbi status, een projectbureau en zeven projectleiders. Het aantal koren is uitgebreid. En ook goed voor de continuïteit: we zijn opgenomen in een effectstudie van ZonMW om te onderzoeken hoe zingen de culturele participatie van mensen met dementie kan bevorderen. Dit alles hebben we bereikt door heel veel uren te stoppen in projectplannen, subsidieaanvragen, handboeken, persberichten, flyers, website en nog veel meer. We vergaderen vaak, voeren veel gesprekken met betrokken partijen, alles om uiteindelijk mensen met en zonder dementie samen te laten genieten.

Indrukwekkend

“Het concert in 2018 was zo indrukwekkend”, vertelt Tabu Elstgeest, “zoiets moest ook naar Helmond komen! Dat lukte niet direct, dus zong ik in 2019 mee in Haarlem.” [Zie ook impressie Participatiekoor Haarlem]. Inmiddels is er wel een Participatiekoor in Helmond, Tabu is nauw betrokken bij de organisatie daarvan: “Enorm inspirerend! Het enige jammere is dat ik nu geen tijd meer heb om in Haarlem mee te zingen!”

Gelukkig zijn er veel anderen die daar wel tijd voor hebben. Er is nog plaats voor mensen met dementie en steunzangers. Wil je samen zingen en plezier hebben op weg naar een onvergetelijk concert? Meld je aan!